
آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی/ آموزگار ابتدایی استثنایی) سال ۱۴۰۲
فراخوان ثبتنام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی/ آموزگار ابتدایی استثنایی) سال ۱۴۰۲ از دهم اسفند آغاز شد و تا ۱۶ اسفند ادامه دارد.
مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبان با رعایت مفاد مندرج در دفترچه و ضوابط مربوطه میتوانند حداکثر سه شغل محل را به شرط یکسان بودن شغل انتخاب نماید. اولویت اول و دوم داوطلب به عنوان شغل محل اصلی و اولویت سوم انتخابی نیز برای تکمیل ظرفیت لحاظ میشود که به شرط موافقت دستگاه و سازمان اداری و استخدامی کشور و خالی ماندن ظرفیت در مورد آن اقدام خواهد شد.
وزارت آموزش و پرورش از تمام علاقهمندان به آموزگاری که دارای شرایط ثبتنام هستند برای شرکت در این آزمون دعوت کرده است.
ثبت نام داوطلبان زمانی تکمیل شده که در مراحل ثبت نام از سیستم شماره پرونده ۷ رقمی و کد پیگیری ثبت نام ۱۵ رقمی دریافت کنند. همچنین داوطلبان جهت طرح سوال میتوانند با شماره های ۰۲۶۳۶۲۷۰۰۶۲ تماس گرفته و یا از طریق سیستم پاسخگویی اقدام کنند. ساعت پاسخ گویی تلفنی از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۴:۰۰ است.
داوطلبان باید سریال ثبت نام ۱۲ رقمی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی / آموزگار ابتدایی استثنایی) سال ۱۴۰۱ و هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه به مبلغ ۲/۳۳۰/۰۰۰ ریال معادل دویست و سی و سه هزار تومان را از قسمت خرید کارت تهیه کنند.
البته تعداد زیادی از علاقهمندان رشته آموزگاری که دارای رشتههایی چون فنی و مهندسی هستند، از اینکه بر اساس دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش امکان شرکت در این آزمون را ندارند، گلایه دارند.
اول ببینیم چه رشتههایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش میتوانند شرکت کنند؟ البته داشتن حداقل سن بیست (۲۰) سال تمام و داشتن حداکثر چهل (۴۰) سال تمام (لیسانس و فوق لیسانس) شرط سنی شرکت در این آزمون است. یعنی چه مدارک دارای کارشناسی و چه دارای کارشناسی ارشد با حداکثر سن ۴۰ سال میتوانند در این آزمون شرکت کنند.
کارشناسی
علوم تربیتی(تمامی گرایشها)، علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستانی، علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامهریزی آموزشی، آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی، امور تربیتی، امور تربیتی و مشاوره گرایش امور تربیتی، امور تربیتی و مشاوره گرایش مشاوره، تربیت مربی امور تربیتی گرایش عمومی، آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه، معارف اسلامی و علوم تربیتی، رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی، رشد و پرورش کودکان پیشدبستانی گرایش پرورش کودکان عادی، رشد و پرورش پیش دبستانی گرایش کودکان با نیازهای ویژه، مربی پیشدبستانی، روانشناسی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی اصلاح و تربیت، روانشناسی گرایش بالینی، روانشناسی گرایش عمومی، روانشناسی گرایش کودکان استثنایی، آموزش کودکان استثنایی، مشاوره، راهنمایی و مشاوره، راهنمایی و مشاوره گرایش مشاوره، راهنمایی و مشاوره گرایش فعالیتهای پرورشی، مشاوره و راهنمایی، آموزش راهنمایی و مشاوره، آموزش علوم اجتماعی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مطالعات خانواده، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان و ادبیات، آموزش کار و فناوری، آموزش ریاضی، ریاضی، ریاضیات و کاربردها، ریاضی (تمامی گرایشها)، آموزش فیزیک، فیزیک (تمامی گرایشها)، شیمی، آموزش شیمی، شیمی کاربردی، شیمی محض، آموزش زیستشناسی، زیست شناسی (تمامی گرایشها)، آموزش علوم تجربی، الهیات و معارف اسلامی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، الهیات و معارف اسلامی (تمامی گرایشها)، فقه و حقوق اسلامی، ادیان و عرفان، تاریخ، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، آموزش الهیات، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و کلام اسلامی، علوم اسلامی و روانشناسی عمومی، معارف اسلامی و روانشناسی، تاریخ اسلام، علوم اسلامی و تاریخ اسلام، علوم اسلامی و تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، معارف اسلامی و گواهینامه سطح دو(۲) علوم/ دروس حوزوی
کارشناسی ارشد
علوم تربیتی (تمامی گرایشها)، علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی سلامت، روانشناسی اسلامی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی عمومی، روانشناسی، روانشناسی بالینی گرایش خانواده گرایش روانشناسی دین، سنجش و اندازهگیری (روانسنجی)، تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، جامعه شناسی، مردم شناسی، مشاوره (مشاوره توانبخشی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره مدرسه)، مشاوره و راهنمایی، علوم شناختی، علوم شناختی (توانبخشی شناختی، روان شناسی شناختی، ذهن، مغز و تربیت)، مدیریت آموزشگاهی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، تحقیقات آموزشی، اسلام و روانشناسی اجتماعی، روانشناسی اسلام گرایش روانشناسی مثبت گرا، زبان و ادبیات فارسی (ادبیات تطبیقی، آموزش زبان فارسی، ادبیات پایداری، ادبیات روایی، ادبیات عامه، ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات معاصر، نظریه و نقد ادبی، ویرایش و نگارش)، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی ویژه غیرفارسی زبانان، علوم اسلامی (زبان و ادبیات فارسی)، علوم اجتماعی گرایش دبیری علوم اجتماعی، جامعه شناسی انقلاب اسلامی، مطالعات فرهنگی، مطالعات فرهنگی و رسانه، ریاضیات و کاربردها (تمامی گرایشها)، ریاضی کاربردی (تمامی گرایشها) تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر جهان اسلام، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد( تمامی گرایشها)، الهیات و معارف اسلامی ( تمامی گرایشها)، معارف اسلامی و تبلیغ، تاریخ تمدن اسلامی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، حکمت و کلام شیعی، علوم اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و کلام اسلامی، کلام تطبیقی، مدرسی اخلاق اسلامی، مدرسی انقلاب اسلامی، مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، مدرسی مبانی نظری اسلام، مدرسی معارف قرآن و حدیث، منطق فهم دین و گواهینامه سطح سه (۳) علوم/ دروس حوزوی
البته حافظان درجات یک تا ۵ قرآن کریم به شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا داشتن گواهینامه سطح ۲ و بالاتر تحصیلات حوزوی میتوانند شرکت کنند.
دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که عنوان رشته تحصیلی آنها با رشتههای تحصیلی مندرج در جدول فوق مغایریت دارد، در صورت دارا بودن سایر شرایط، با مدرک تحصیلی پایینتر مشروط به اینکه با عناوین رشته های مذکور انطباق داشته باشند، میتوانند در آزمون شرکت نمایند. در صورت استخدام فرد، مدرک تحصیلی بالاتر در حکم کارگزینی ایشان اعمال نمیشود.
* مابقی رشتهها چه میشود؟
همانطور که اشاره شد تعدادی از علاقهمندان رشته آموزگاری عنوان کردند که رشته آنها در این آزمون نیست. یکی از علاقهمندان به رشته آموزگاری که در رشته مهندسی تحصیل کرده است، به خبرنگار فارس گفت: بنده در دوره دبیرستان در رشته ریاضی درس خواندم و در دانشگاه، در رشته برق ادامه تحصیل دادم و علاقه زیادی به رشته معلمی دارم اما در دفترچه آزمون استخدامی، رشته ما وجود ندارد.
وی ادامه داد: از وزارت آموزش و پرورش درخواست داریم برای تمام کسانی که علاقه به معلمی دارند، امکان شرکت در آزمون استخدامی را فراهم کنند تا ما بتوانیم توانایی و استعداد خود را در معلمی نشان دهیم.
صادق ستاریفرد معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ثبتنام آزمونی که از دهم اسفند آغاز شد و قرار است هشتم اردیبهشت برگزار شود برای شغل آموزگاری است و رشتههای متناسب با آموزگاری پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: بعد از برگزاری آزمون جذب آموزگار، آزمون جذب دبیر و هنرآموز را برگزار خواهیم کرد که رشتههای متناسب با این بخش دعوت به شرکت در آزمون میشوند.
در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب میشوند یعنی در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب میشوند. یعنی تنها آموزگار جذب میشوند و آزمون دیگری برای جذب دبیر و هنرآموز برگزار خواهد شد.
تاریخ شروع ثبت نام: ۱۰ اسفند سال ۱۴۰۱
تاریخ پایان ثبت نام: ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۱
تاریخ برگزاری آزمون: ۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲
تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه: ۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۲
جهت دانلود و مطالعه شرایط کامل این آزمون استخدامی اینجا را کلیک کنید
جهت ثبت نام در آزمون اینجا کلیک نمایید
دانلود نمونه سوالات آزمون استخدام آموزش و پرورش بر اساس منابع جدید
یکی از ابزارهای مهم جهت موفقیت در آزمون استخدامی فراگیر آموزش و پرورش آشنایی با نمونه سوالات استخدامی ادوارهای گذشته است که از لینک های زیر می توانید تهیه نمائید:
دانلود بسته کامل سوالات استخدامی آموزگار ابتدایی
دانلود بسته کامل سوالات استخدامی آموزگاری ابتدایی استثنایی آموزش و پرورش
* آزمون استخدامی آموزش و پرورش از چه مواد درسی است؟
در آزمونهای سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم میشدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیشبینی شده است.
مواد حیطه عمومی
۱- تاریخ و فرهنگ تمدن: خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا – صعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی.
۲- تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی: بخش اول« شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت» و بخش دوم«شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی»
۳- معارف و اندیشه اسلامی : طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنهای، انتشارات: صهبا – انسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا.
۴- دانش اجتماعی و حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران- وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) – بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
مواد حیطه اختصاصی
اسناد و قوانین بالادسی آموزش و پرورش : سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی- آییننامه اجرایی مدارس/ مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش.
روشها و فنون تدریس : بخش دوم و سوم کتاب روشها و فنون تدریس/ نویسنده: حسن شعبانی ناشر انتشارات سمت – کتاب راهنمای معلم کلاسهای چندپایه فصل ۱-۳-۵)
روانشناسی تربیتی: برای داوطلبان آموزگار ابتدایی: بخشهای دوم، سوم، چهارم و پنجم کتاب روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش دکتر علی اکبر سیف نشر دوران) – و برای داوطلبان آموزگار استثنایی (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی): کتاب دانشآموزان استثنایی؛ مقدمهای بر آموزش ویژه؛ مولفان دانیل هالاهان و جیمز کافمن؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، نشر ویرایش یا ارسباران؛ کتاب مقدمهای بر اصول توانبخشی معلولان؛ تالیف عباس داورمنش و فرید براتی سده، نشر رشد.
سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی: فصول ۵ تا ۱۶ کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی علی اکبر سیف انتشارات دوران – راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
مواد حیطه تخصصی
۱٫ مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی قرآن و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی: نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی- راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم و ششم.
۲٫ مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی ریاضی دوره ابتدایی: راهنمای معلم ریاضی اول و ششم.
۳٫ مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی :کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم.
۴٫ مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی فارسی دوره ابتدایی: راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم.
۵٫ مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی.
تمام سؤالات مواد آزمون حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی به صورت چهارگزینهای با ضریب یک (۱) میباشند. ضمناً به ازای هر پاسخ اشتباه به سوالات، یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.
تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی۸۰ سوال خواهد بود که به صورت چهار گزینهای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
سؤالات حیطه های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و به صورت چهار گزینهای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب ۴۰ و ۸۰ سوال خواهد بود.